OpenGL 개요
1. Silicon Graphics 사에서 1992년 공개한 저수준 그래픽스 라이브러리
2. 크로노스 그룹(Khronos Group)이 개발 및 관리
3. 다양한 패키지 존재
- 임베디드 시스템 : 2003년 OpenGL ES (for Embedded Systems) 공개
- 웹 환경 : 2011년 WebGL
- 안전 중심 응용 : 2005년 OpenGL SC (for Safety Critical applications) 공개
4. OpenGL 공식 사이트
https://www.opengl.org/
OpenGL - The Industry Standard for High Performance Graphics
It has been a while in the making but we are very excited to launch the new Vulkan website to the community. Don’t worry, Vulkan is still maintained and owned by The Khronos Group; we just felt that it had outgrown its old website now that it has been fi
www.opengl.org
OpenGL 구성 요소
구성요소 | 설명 |
GL OpenGL Core Library - gl.h opengl32.dll(dynamic linking library) |
• 렌더링 기능을 제공하는 기본 라이브러리 • 색상 설정, 정점 지정, 행렬 설정 등 수행 • gl Prefix로 시작함 glColor, glVertex, glTranslate, glRotate, … |
GLU OpenGL Utility Library - glu.h glu32.dll |
• 고수준의 그리는 함수들로 구성된 라이브러리 • 시점 설정, 도형 그리는 함수 • glu Prefix로 시작함 gluLookAt, gluPerspective, gluSphere… |
GLUT OpenGL Utility ToolKit |
•운영 체제와 상호 작용 기능을 제공하는 라이브러리 • 윈도우 조작, 마우스 연동, 키보드 연동 등 수행 • glut Prefix로 시작함 glutCreateWindow, glutMouseFunc, … |
GLAUX OpenGL Auxiliary Library - glaux.h (no dll file) |
플랫폼 독립적 윈도우 제어 기능 및 그리는 기능 등 포함한 라이브러리 |
OpenGL 실행을 위해서 기본적으로 GL, GLU, GLUT 3개의 프로그램이 있어야 한다.
Visual Studio 설치 시 GL, GLU는 설치되어 있으나, (확인 후 만약 없다면 visual studio 재설치 추천)
GLUT는 별도로 설치해야 한다.
OpenGL API 계층 구조
1. OpenGL API 계층 구조
- 운영체제 관련 기능
FreeGLUT
- GLUT는 1998년 이후 Update도 없고 라이센스 문제가 있음.
- GLUT 라이센스 문제를 해결한 오픈 소스
- 공식 사이트 : https://freeglut.sourceforge.net/
The freeglut Project :: About
freeglut is a free-software/open-source alternative to the OpenGL Utility Toolkit (GLUT) library. GLUT was originally written by Mark Kilgard to support the sample programs in the second edition OpenGL 'RedBook'. Since then, GLUT has been used in a wide va
freeglut.sourceforge.net
-> 이 사이트에서 다운로드 가능.
http://www.transmissionzero.co.uk/software/freeglut-devel/
freeglut Windows Development Libraries
Introduction Whilst at the University of Essex, I took a module called “Interactive Computer Graphics” (or EE222 as we referred to it). Half of the course consisted of using POV-Ray to create images, and then putting them together to make a high qualit
www.transmissionzero.co.uk
-> 이 사이트에서도 다운로드 가능 - MSVC Package
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